Izotóniás italok otthon

Igértük, hogy írunk a házilag készíthető izotóniás italokról. Kezdjük először is azzal a közismert ténnyel, miszerint szervezetünk, több, mint 60%-a víz. S mivel nincs önálló folyadékraktára (ebben az esetben igaz, hogy sajnos nem vagyunk puputevék....), szervezetünk a számára felesleges, akkor épp nem kellő folyadékot kiválasztja. Ennek tükrében nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos a folyadékpótlás, melyre ráadásul nem árt minden nap odafigyelni. Egy átlagos sportoló napi vízszükséglete 3-5 literre becsülhető. Így fokozottan igaz, hogy ennek hiánya kedvezőtlenül hat a teljesítményre. Így az első aranyszabály ezzel kapcsolatosan éppen az, hogy már azt is szigorúan tilos megvárni, míg szomjúságérzetet érezzünk, pláne, hogy még a nyál is úgy elpárologjon a szánkból, hogy homokot tudjunk köpni. A szomjúságérzet ugyanis a közhiedelemmel ellentétben a szervezet vészjelzése a súlyos folyadékvesztés megelőzésére. Mivel azonban a sportoló nem egy tipikusnak mondható délután a tv előtt heverésző átlagember,így önmagában a víz sem elég teljesítménye fenntartásához. Azt is megállapíthatjuk, hogy a szervezet só és folyadékháztartása szorosan összefügg. A só nélkül bevitt folyadékot ugyanis a szervezet kiüríti, só bevitelével azonban igyekszik azt bent is tartani. Az elektrolit és szénhidrát-tartalmú folyadékok pedig még tovább szinten tudják tartani a teljesítő képességet...Több tanulmány is bebizonyította már azt, hogy az aktívan sportoló embereknek a legmegfelelőbb folyadék és elektrolit pótlás az úgynevezett "Izotnóniás ital"-ok. A megfelelő izotóniás ital 100 ml-enként azonos mennyiségű szénhidrátot és elektrolitet tartalmaz, épp úgy, ahogy az a szervezetben is megtalálható ugyanebben a térfogatban. Nem kevesebbet is várunk el tőle, mint hogy tartalmazza az összes ásványi anyagot amely verejtékezéssel, légzéssel, és a megnövekedett hőtermeléssel kiürül szervezetünkből. S mivel nem fogyókúrára használjuk, 100 ml folyadéknak 8-10 g cukrot is tartalmaznia illene.

Így hát, ha meg tudtuk győzni magunkat ennek jelentőségéről, illetve nem sajnálunk rá pénzt, időt, fáradtságot, házilag is készíthetünk izotóniás italt a következő képpen:

   • 6 dl tisztán 100%-os gyümölcslé

   • 4 dl tisztított víz (teljesen szénsavmentes ásványvíz is lehet)

   • 1,5 gr jódozott konyhasó